T24 Ekonomi Servisi
Türkiye genelinde 64 ilde bulunan yaklaşık bin 200 mağazasıyla, 15 bin kişiye istihdam sağlayan CarrefourSA, “Mavi Ekonomi” vizyonuyla Türkiye’nin ilk ve tek entegre midye tesisinde üretim yapmaya başladı. CarrefourSA Genel Müdür Yardımcısı ve İcra Kurulu Üyesi Murat Dinçer, 80 çeşit balığı raflara taşıdıklarını belirterek, geçtiğimiz yıl 12 bin ton olan kapasitelerini 2024 yılı sonunda 19 bin tona çıkartacaklarını kaydetti.
CarrefourSA, Balıkesir’in Erdek ilçesinde yerli üretim ve yeni teknolojiye sahip ekipmanlarla gerçekleştirdiği midye fabrikasında günlük bir ton kapasitesine ulaşarak, midye dolma ürününü mağazalarında satışa sunuyor.
CarrefourSA olarak tüm iş biçimlerini “Doğrusu” söylemi altında topladıklarını söyleyen CarrefourSA Genel Müdür Yardımcısı ve İcra Kurulu Üyesi Murat Dinçer, “Türkiye’nin en büyük balık perakendecisi olarak, sezonunda 80 çeşit balığı raflarımıza taşıyoruz. Balığın, ciromuzdaki payı her geçen gün artıyor. Geçtiğimiz yılı 12 bin tonla kapattık, 2024 yıl sonu hedefimiz ise 19 bin ton. Su ürünleri kategorisinde ürün çeşitliliğimizi genişletmeyi ve bu alandaki liderliğimizi sürdürmeyi hedefliyoruz.
Tazeliği merkeze aldığımız su ürünleri kategorimizi, midye dolma ürünümüzle taçlandırıyoruz. Türk mutfağının sevilen bu lezzetini, Balıkesir Erdek’e bağlı Ocak Köyü’nde yer alan Türkiye’nin ilk ve tek entegre midye tesisinde üreterek hem yerel üretime katkı sağlıyor hem de su kaynaklarının sürdürülebilirliğini destekliyoruz” diye konuştu.
“Deniz temizliğine katkı sağlıyoruz”
Su ürünleri tüketiminde Türkiye’nin Avrupa’nın çok gerisinde olduğunu kaydeden Dinçer, “TÜİK verilerine göre, Türkiye’de kişi başı su ürünleri tüketimi yıllık 6,8 kilogram iken, Avrupa’da bu rakam 22 kilograma kadar çıkıyor. Ortadoğu’da bile bu rakam 10 kilogram üzerinde” dedi.
Su altı ekosistemin devamlılığına dikkat çeken Dinçer, “Türkiye’nin ilk ve tek entegre midye tesisinde hayata geçirdiğimiz midye dolma üretimi kapsamında kullandığımız teknoloji ile deniz temizliğine önemli ölçüde katkı sağlıyoruz” ifadelerini kullandı.
2 yılı aşkın sürede tek bir ürün için çalışan Carrefour, Nora firması ile bir sonraki aşamada ihracata da yönelmek istiyor. Carrefour, midye dolma üretimi fabrikasında, 30 kadın çalışana istihdam sağlıyor.
100 bin ton tüketilen midyenin sadece 10 bin tonu kayıt altında
Türkiye’de yıllık 100 bin ton midye tüketiliyor. Bu miktarın sadece 10 bin tonu kayıt altında üretiliyor. Geri kalan 90 bin ton ise kaçak avlanmayla yapılıyor. Türk halkının miidye dolmayı severek tükettiğini söyleyen Murat Dinçer, “Amacımız, müşterilerimize uygun fiyatlı, temiz, güvenilir ve kaliteli midye dolmayı sunmak.
Bu kapsamda, Balıkesir Erdek’teki tesisimizde günlük 1000 kilogram üretim kapasitesine ulaşarak, midye dolma ürününü mağazalarımızda satışa sunuyoruz. Şu anda tamamı Erdek’te yaklaşık 30 kadın çalışana istihdam sağlıyoruz. Hem meslek sahibi olmalarını sağlıyor, hem de işgücüne kazandırıyoruz” dedi.
Midye üretimi nasıl yapılıyor?
18 metre uzunluğunda sarkıtılan, özel üretim halatlara tutunarak büyümeye çalışan midyeler, 18 ila 24 ay arasında yemleme yapılmadan üretiliyor. Deniz suyunu filtre ederek beslenme özelliğine sahip midyeler, tesisin kurulduğu alandaki deniz suyunun da temizlenmesine yardımcı oluyor.
Ağır metallerden arındırılmış midyelerin ufak boyda olanları çoraplama yöntemiyle yeniden ekiliyor. Yenilebilinmesi için 5-6 santimetreye ulaşması gerekiyor. Hasat edildikten sonra buzdolabı sıcaklığında (4 derece) 7 gün canlı kalabiliyor.